Verkkokurssin tekeminen on usein yllättävänkin työläs projekti – verkkokurssin suunnittelu, videoiden kuvaaminen ja editoiminen ja kurssin kasaaminen vaativat aikaa. Ja tämä on vasta alkua, koska verkkokurssia täytyy tietenkin myös markkinoida, jotta ihmiset ylipäätään tietäisivät kurssistasi. Voi käydä myös niinkin, että kaikesta panostuksesta huolimatta kurssisi ei mene kaupaksi, tai ainakaan et saa itsellesi järkevää palkkaa kurssin tekemisestä. Miksi sitten kannattaisi ottaa tällainen riski?
Miksi oman verkkokurssin tekeminen kannattaa?
Rajaton myyntimahdollisuus
Kyllä, aivan oikein. Kun verkkokurssi on kerran tehty valmiiksi, voit myydä sitä aina vain uudestaan ja uudestaan. Se ei koskaan lopu varastosta, eikä sitä tarvitse hankkia lisää. Et joudu tuhlaamaan kallista aikaasi varaston hankkimiseen ja ylläpitämiseen ja miettimään mihin laittaa myymättä jääneet tuotteet. Verkkokurssin tekeminen on loppujen lopuksi riskittömämpää, kuin tavaroiden myyminen.
Fyysistä tuotetta parempi kate
Kun hankit jonkin fyysisen tuotteen varastoon, joudut maksamaan siitä jonkinlaisen hankintahinnan. Verkkokurssia ei osteta varastoon, eikä siis makseta hankintahintaa. Kulurakenteet näillä kahdella myytävällä tyypillä ovat aika erilaiset. Ei tietenkään pidä väittää, että verkkokurssin tulo on puhdasta tuloa, vaan täytyy muistaa, että kurssin tekeminen on vienyt oman oman aikansa ja vaivansa ja myös kurssialustasta tulee usein jonkinlaisia maksuja.
Voit tuoda asiantuntijuuttasi esille
Sinulla on todennäköisesti jokin yritys ja verkkokurssi on vain yksi osa-alue liiketoiminnastasi. Verkkokurssin tekeminen voi antaa myös luotettavuutta ja mainetta yrityksesi muulle liiketoiminnalle, kun asiakkaat näkevät, että oikeasti tiedät asioista niin paljon, että voit opettaa myös muita. Tämän perusteella asiakkaat kääntyvät helpommin puoleesi, kun tarvitsevat apua.
Myymisen helppous
Verkkokursseja on suhteellisen helppo myydä. Tarvitset verkkokurssialustan, maksutavat sille kuntoon, ja homma on valmis. Kauppa käy kuin itsestään, kunhan markkinointipuoli on kunnossa. Fyysisten tuotteiden myyminen on siinä mielessä monimutkaisempaa, koska tuotteet täytyy pakata, postittaa sekä huolehtia mahdollisista palautuksista.
Helppo tehdä “tuotekehitystä”
Jos keksit fyysisen tuotteen, sen tuotekehitys on huomattavasti hitaampaa ja kalliimpaa, kuin verkkokurssin kehittäminen. Kannattaa siis ehdottomasti kuunnella oppilaidesi / asiakkaidesi mielipiteitä ja rohkeasti kehittää kurssiasi paremmaksi ja myyvemmäksi saamasi palautteen perusteella, sillä se on suhteellisen helppoa ja nopeaa.
Kuten edellä mainituista esimerkeistä varmasti huomasit, oman verkkokurssin tekeminen on ihan järkevä ratkaisu, kunhan sinulla on mielessäsi sellainen aihe, josta voi tehdä järkevästi verkkokurssin.