Tekisi mieli rakentaa joku oma digitaalinen tuote, esimerkiksi verkkokurssi, mutta mistä keksiä verkkokurssille aihe?
Tämä pulma on varmasti monella usein mielessä ja aiheita miettiessä ajatukset menevät vain entistä enemmän solmuun. Kannattaakin lähteä aihetta miettimään lähtökohtaisesti kysymyksistä, että mistä olet itse kiinnostunut ja mitä osaat?
Rakentaaksesi verkkokurssin, sinun ei tarvitse olla kuitenkaan täydellinen alan ammattilainen, joka tietää aiheesta aivan kaiken. Riittää, että tiedät aiheesta vähän enemmän kuin muut. Mitä enemmän olet itse valitsemaasi aihetta opiskellut, sitä mukavampaa on toki myös opettaminen ja verkkokurssin tekeminen. Voit antaa kurssin kävijöille paljon uutta.
Yleisimmät verkkokurssit lienevät olevan hyvinvoinnin verkkokurssit, it-alan verkkokurssit ja markkinoinnin verkkokurssit. Jos löydät toteuttamiskelpoisen aiheen näiden yleisimpien aihealueiden ulkopuolelta, aina parempi niin, sillä kilpailua on silloin vähemmän. Yllättävänkin monet alat ja asiat voidaan toteuttaa verkkokurssina, usein se toki vaatii myös hitusen kekseliäisyyttä. Usein ihmisillä on ajatuksena ja lähtökohtana, että “enhän minä oikein mitään osaa”. Unohda tämän tyyppinen ajattelumalli, sillä sinä osaat varmasti paljonkin sellaisia asioita, joita joku toinen haluaisi oppia.
Yllättävänkin monet alat ja asiat voidaan toteuttaa verkkokurssina, usein se toki vaatii myös hitusen kekseliäisyyttä.
Istahda siis alas ja ota kynä ja paperia ja kirjoita mieleesi tulevia aiheita paperille; mistä itse olet kiinnostunut ja mitä osaat, missä olet hyvä. Kokoa paperille kaikki pienimmätkin asiat, sillä jokin näistä voi yllättäen ollakin uuden verkkokurssisi potentiaalinen aihe! Mieti läpi kaikki nykyiset ja vanhat harrastukset, nykyiset ja vanhat ammatit ja muut mielenkiinnon kohteet. Voit huomata, että aiheita voikin olla yhtäkkiä useita ja tulee valinnan vaikeutta.
Kun sitten olet listannut sopivan määrän, kuten vaikka kolme potentiaalisinta aihetta, tee markkinatutkimus. Käytä hakukonetta ja etsi onko sellaisia kursseja jo tarjolla, mihin hintaan ja mitä ne mahdollisesti pitävät sisällään. Tee haastatteluja ja kyselyitä lähipiirissä ja mielellään jopa tuntemattomille, että jos suunnittelemasi kurssi olisi saatavilla, olisivatko he valmiita osallistumaan sille. Kannattaa toki suunnata tämän tyyppiset kyselyt oletetulle kohderyhmällesi, joka sinun tuleekin määritellä jo heti seuraavaksi idean keksimisen jälkeen. Markkinatutkimus voi myös muokata ja rajata jo ennalta suunnittelemaasi kohderyhmää joko isommaksi tai pienemmäksi, tai jopa muuttaa sen kokonaan uudeksi.
Jos tutkimuksesi perusteella verkkokurssillesi olisi kysyntää, on aiheideasi validoitu ja kurssi kannattaa toteuttaa. Seuraavaksi onkin sitten vuorossa kurssin sisällön suunnittelu, kuvaus, editointi, kurssin (ja kurssialustan) tekeminen ja markkinointi ja myyminen. Onnea ja menestystä valitsemasi kurssin tekemisessä, julkaisussa ja myynnissä!