Verkkokurssin tekeminen on jo itsessään usein varsin työläs homma, mutta se on vain itseasiassa todella pieni osa tehdystä työstä. Kun kurssi on valmiina, on edessä suurempi osuus eli verkkokurssin myyminen. Myyminen ei useinkaan edisty ilman markkinointia.
Miten myydä verkkokurssia?
Varmasti kaikista tyypillisin tapa myydä verkkokurssia, on mainostaa sitä erilaisissa somekanavissa. Nämä ovatkin varsin hyvä keino saavuttaa kohdeyleisöä, varsinkin jos käyttää kohdennettua mainontaa. Monesti tämä on myös aika hintavaa. Erilaisia maksettuja mainoksia voi laittaa mm. Googleen, YouTubeen, Facebookkiin ja Instagrammiin. Myös esimerkiksi Pinterestiä voi käyttää yhtenä kanavana, riippuen kohdeyleisöstäsi. Yksi tärkeimmistä keinoista saavuttaa asiakkaita on kuitenkin hakukoneoptimointi, sillä se tuo sivuillesi kävijöitä ilman maksettua mainontaa.
Useat suomalaiset ja ulkomaalaiset yritykset ovat myyneet verkkokurssejaan menestyksekkäästi mm. kumppanuusmarkkinoinnin avulla ja sähköpostimarkkinoinnilla. Kumppanuusmarkkinointi on siinä mielessä erittäin hyvä tapa, että parhaillaan siinä kaikki osapuolet ovat voittajia. Sähköpostimarkkinointi taas vaatii paljon aikaa panostusta, jotta saa kerrytettyä itsellensä sähköpostilistan, jolle markkinoida uutta kurssia. Sähköpostilistat ovat sinänsä hyviä, onhan kohderyhmä jo valmiiksi kiinnostunut tuotteestasi ja sisältösi on tarpeeksi mielenkiintoista ja huolella tehtyä. Sähköpostimarkkinointi onkin varsinainen taitolaji.
Yksi tärkeimmistä keinoista saavuttaa asiakkaita on kuitenkin hakukoneoptimointi.
Markkinointi ei kuitenkaan ole vain pelkästään tuotteen eli kurssin mainostusta, vaikka niin usein virheellisesti ajatellaan. Markkinointi kattaa laajasti koko aluetta aina asiakaspalvelusta lopputuotteeseen saakka.
Myös me olemme kantaneet kortemme kekoon tässä digitaloisoituneessa maailmassa ja tahdomme tarjota verkkokurssien markkinointiin helpotusta meidän tarjoaman palvelun avulla. Siksi Parhaat verkkokurssit -sivusto on täällä. Sivuston on luotu helpottamaan verkkokurssien markkinointia ja myymistä. Toisaalta palvelu ratkaisee myös kuluttajan ongelman löytää mielenkiintoista opiskeltavaa – usein joutuu “googlettamaan” kauan haluamaansa aihetta, eikä sitä välttämättä löydy koskaan. Tai jos löytyykin, niin löytäminen on työn ja tuskan takana. Hauskinta on kuitenkin ns. “heräteostokset” – monesti voi löytää ihan sattumalta mielenkiintoisen verkkokurssin!
Verkkokurssin myyminen Facebookissa
Seuraavaksi käyn perusasioita läpi verkkokurssien myymistä Facebookissa, koska se on suomalaisten kaikista eniten käyttämä somekanava. Facebookin kautta voi myös pyörittää samoja mainoksia Instagramin puolella.
Facebook ei enään nykyisin salli digitaalisten tuotteiden, kuten verkkokurssien myyntiä oman yritysprofiilisi Facebook kaupassa, joten sen voi unohtaa laskuista heti. Jäljelle jäävät siis erilaiset postaukset ja maksettu mainonta.
Facebook on hiljattain muuttanut algoritmiaan siten, että sivulla tehdyt julkaisut näkyvät vain hyvin rajatulle ryhmälle sivuston tykkääjistä. Julkaisut eivät siis tavoita paljon katsoa, mutta silti niitä toki kannattaa tehdä. Ainoaksi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi jää siten maksettu mainonta.
Facebookissa mainostamisen yksi iso etu on kohdennetut mainokset. Tämä ei kuitenkaan ole tehokasta, ellet tiedä kohderyhmääsi. Sinun tulee siis tuntea kohderyhmäsi etukäteen. Segmentointi kuuluu jo ihan markkinoinnin perusteisiin, ja jos et ole kuullut siitä aiemmin, on hyvä aika ottaa siitä selvää heti.
Kun olet määrittänyt kohderyhmäsi, on seuraavana “ongelmana” luoda sellainen mainos, jolla saat asiakkaita. Hyvä mainos herättää uteliaisuutta tutkia aihetta lisää. Mainoksen tavoite onkin saada asiakas kiinnostumaan kurssistasi ja lukemaan aiheesta lisää. Onkin aika siis siirtyä myyntisivullesi. Myyntisivun tehtävänä on poistaa kaikki asiakkaan esteet ostamiselle sekä olla informatiivinen tietopläjäys kurssista. Tässäpä haastetta! Usein kannattaa kokeilla erilaisia mainoksia ja myyntisivuja eri yhdistelmillä, jotta näkee mitkä konvertoivat, eli tuovat myyntiä!
Verkkokurssin myyminen kaikenkaikkiaan ei ole välttämättä kovinkaan helppoa ja se vaatii vaivaa, aikaa ja rahaa. Jos haluat päästä vähän vähemmällä, kannattaa lisätä oma kurssi myös Parhaat verkkokurssit -sivustolle. Tämä jo pelkästään vain kahden syyn takia;
1. Säästät markkinointikuluissa
2. Sivusi linkin löytyminen Parhaat verkkokurssit -sivuilta edesauttaa omien sivujesi hakukoneoptimoinnissa – sivusi löytyvät paremmin spontaaneissa hakutuloksissa (ilmaiseksi), kun sivustosi on linkitettynä muista lähteistä.
Valitsitpa päämyyntikanavaksesi minkä tien tahansa, kannattaa kuitenkin käyttää yhtä aikaa montaa eri kanavaa, jotta saat aikaiseksi parhaat tulokset, etkä ole vain yhden kanavan varassa, jos siellä jokin menee pieleen (esim. mainostilisi suljetaan).
Tsemppiä kurssin myyntiin!